Wednesday, December 7, 2011

Day 04 → Something you have to forgive someone for.

Hurmmm... Soalan agak susah ye disitu. Biar aku bagi satu perkataan --> buli.

Dari tadika lagi, aku selalu kena buli. Mak kate, aku ni dah lah kememeh, suke nangis, pastu budak-budak laki yang naik van dengan aku selalu buli aku, balik rumah nangis-nangis.

Kat sekolah rendah pun, mase baru pindah Shah Alam, aku selalu kena buli jugak. Dengan budak van aku jugak. Laki jugak. Yang sama kelas dengan aku pulak tu. Budak-budak memang nakal kan mase sekolah rendah. Aku tak tawu lah nape diorang selalu buli aku. Selalu ejek-ejek aku. Amek barang aku. Pernah sekali tolak kepala aku sampai kena tingkap, kena bucu. Sekolah punya tingkap dulu, ingat lagi tak macam mana?

ha macam ni
Mase tu pon balik rumah aku selalu nangis-nangis sebab kena buli. Cikgu pulak, letak aku duduk kat group yang selalu buli aku tu. Lepas tu, nak dijadikan cerita, pakcik aku ni mata-mata gelap. Beliau ada gari. Die pergi sekolah tu warning budak-budak yang selalu buli aku. Diorang takut, tapi kejap je. Lepas tu diorang buli jugak, tapi aku dah berani melawan.

Sampai pernah sekali, cikgu kena panggil kiteorang ke depan kelas, suruh minta maaf antara satu sama lain sebab bergaduh. Tu pun kesan dia kejap je. Sampai lah aku pindah kelas 2nd masa darjah 4, baru lah diorang betul-betul stop buli aku.  Mase tu maybe dah matang SIKIT kan.

Yes, aku masih ingat perkara tu. Nak suruh aku sebut nama penuh sorang-sorang pun boleh. Tapi aku dah maafkan mereka. Tu lah kenangan namanya =)

Masuk sekolah menengah, buli jugak, tapi dalam form yang lain. Penderaan emosi. Cewah ayat nak sedap je hehe. Mase ni, budak lelaki batch aku panggil aku Albert. Sebab badan aku besar. Mula-mula sorang je panggil, last-last sume orang panggil aku nama tu. At first, aku sedih jugak lah. Sape tak sedih kan. Lama-lama aku dah dapat telan. Dah immune. Kadang-kadang aku rasa diorang saje psiko nak buat aku marah, tapi aku gelak kat diorang. Yep, aku memang pelik. Tapi, benda tu buat inferiority complex aku meningkat. Sampai sekarang. Sebab tu aku rasa aku ada commitment issue. Sebab tak yakin dekat diri sendiri.

Guys, kalau korang ada ejek atau psiko mana-mana girls masa sekolah dulu, walaupun niat korang hanya nak berseronok atau bergurau, aku minta tolong lah pergi minta maaf kat mereka. Kalau ada niat tapi tak buat lagi please jangan. Memang nampak muka diorang tak kisah, tapi dalam hati, menusuk beb!

Mungkin mereka dah maafkan korang, tapi kesan benda tu takkan hilang sampai bila-bila. Ni kata-kata dari pengalaman sendiri ni.

So, I need to forgive them for the 'buli' thing. Alhamdulillah, aku boleh maafkan diorang. Yang penting, diorang dah matang sekarang. =)

Tuesday, December 6, 2011

Day 03 → Something you have to forgive yourself for.

Banyak.

Tak terkira.

Betul, tak tipu.

Tapi biar lah aku pilih satu.

Saat-saat tak matangnye aku masa kat sekolah menengah dulu, masa aku apart dengan Sarah. Sarah Adiba ye, Bukan Sara Zaini hehe.

p/s: Tekan dulu sebelum proceed =)

Secara jujurnya, aku sedar aku sangatla emo mase sekolah menengah dulu, macam yang aku sebut kat Day 1 tu. Mase sekolah menengah dulu, aku sekolah SBP [Sekolah Berasrama Penuh]. Bukan aku nak riak ke hape, aku just nak mention benda ni, hidup kat SBP bukanlah macam jalan-jalan makan angin kat pekan Port Dikson. Boleh jalan-jalan tepi pantai makan aiskrim. Mandi air laut. Bukan. Petang kene pergi prep. Malam pon kene prep. Disiplin kene tinggi. Masa kena tepat. Kalau tak nanti markah rumah kena potong. Ye, sekolah aku amalkan sistem d'merit. Markah rendah je, kena masuk klinik ni, klinik tu. Ade yang kena kondem. Double standard. HIPOKRIT. Semua tu senario biasa yang dilihat kat sini.

Bagi orang yang kenal aku, korang akan sedar aku lah orang yang paling tak sesuai dengan benda-benda macam ni. Aku bet ade yang terkejut 1st time tawu aku sekolah SBP sebab aku rase aku takde ciri-ciri budak SBP yang berkaliber dan berdisiplin hehe. 

Alamak dah melencong pulak. Balik ke topik asal. Mase sekolah menengah tu lah, aku ade sorang best fren ni. Name die Sarah Adiba. Kiteorang tak pernah sama kelas, tak pernah satu dorm, tapi ajaibnye kiteorang boleh jadi kawan baik. Alhamdulillah sampai hari ni. Insyaallah sampai bila-bila. =)

Dulu aku selalu nak tacing ngan Sarah ni. Gaduh je kerja. Sampai ade orang cakap kiteorang ni macam laki bini. Sikit-sikit gaduh. Tambah lagi dengan environment sekolah yang sangatla pressure. Kadang-kadang sampai  2-3 hari tak bercakap. Pernah tak bertegur sampai berbulan-bulan. Padahal dah OK dah. Cuma ego menguasai diri masing-masing. Sangat lah tak matang mase tu.

Tu lah yang aku kena maafkan diri aku. Aku betul-betul rase ego sampai tak bertegur sapa yang berhari-hari berbulan-bulan tu sangat membazir masa. Kalau boleh aku betulkan past aku, tu lah benda pertama yang aku nak betulkan. JANGAN BAZIRKAN MASA UNTUK MERAJUK PASAL BENDA KECIK. Nanti sendiri menyesal. [note to self]

Dalam 4 tahun ++ kami kenal kat sekolah tu, rasanya setengah amount tu digunakan untuk benda-benda merajuk ni, plus cuti semua-semua. Serius, sayang sangat dengan masa terbuang tu. Tapi tu lah, masa yang dah berlalu mana boleh diulang. Yang penting, aku dapat pengajaran daripada tu.

Dan aku boleh maafkan diri aku untuk tu, sebab dengan izin Allah, kami masih kawan. =)

~~(^_^)~~ I lap you Doc!

Monday, December 5, 2011

Day 02 → Something you love about yourself.

Benda yang aku suka pasal diri aku?

Bersungguh-sungguh buat benda yang aku suka nak buat, walaupon orang lain tak pernah buat.

Contoh paling obvious, memasak. Aku ni jenis yang suka tengok soap opera. Cerita feveret, F.R.I.E.N.D.S. Sampai member-member ngan family aku pon da muak dengar aku asek cte pasal friends je. Banyak jugak lah cerita lain yang aku tengok, The Big Bang Theory, Gilmore Girls, Cougar Town, The Class, dan sebagainya. Masa tengah tengok cerita-cerita ni, mesti ternampak and dia ada mention makanan yang menarik bagi aku, tapi obviously susah nak cari kat Malaysia.

Makanan first yang aku rse pelik kalau orang buat sendiri, Marshmallow.
Lagi, Mac and cheese with chopped hot dogs.
Kek-kek, cupcake, creampuff, kuih-kuih macam macaron, crabcake dan sebagainya.

Lagi satu, piñata. Haa kejadahnye benda tu? meh aku bagi demo

patrick tu lah piñata nye

Kirenye lah kan, kalau aku betul-betul nak, aku akan try buat sampai aku dapat. Maybe yang first tak sesempurna mana, tapi cuba lagi. =)

Sunday, December 4, 2011

Day 01 → Something you hate about yourself.

Benda yang aku tak suka kat diri aku?

Ada banyak. Salah satu ==> Mood swing

Yes, bagi kebanyakan yang kenal aku, aku nampak macam stabil je all the time. Tapi ada time yang aku akan jadi terlalu sensitif, especially kat orang-orang yang aku sayang. Benda kecik pon nak kecik hati. Dari dulu sampai sekarang, benda tu aku try nak kawal, now I'm better tapi benda tu tak de lah hilang sepenuhnye.

Kadang-kadang masa aku moody, aku akan cakap benda yang menusuk kalbu. Aku sedar benda tu memang menyakitkan hati orang, tapi aku buat jugak. Tapi lepas tu aku menyesal gila. Tapi orang Melayu kata

"Terlajak perahu boleh diundur, terlajak kata badan binasa."

Literally badan binasa. Pernah sekali masa aku sekolah menengah, balik rumah BBM [Balik BerMalam]. Amende tah aku gaduh dengan Mayah. Aku marah Mayah. Aku cubit dia. Mayah tu pulak keras hati. Dia sedih aku marah dia, tapi tak tunjuk. Kebetulan kat tangan dia ada guli. Dia baling guli tu, kena gigi aku. Berserpih. Sampai sekarang macam tu lah gigi aku.

Tengok tu, ada lekuk kan?


Tu lah akibat mood swing aku ni. Aduyai [tepuk dahi].

Cabaran 30 hari

tadi, aku tengah melayari internet. Kemudian, aku terjumpa benda ni!






Yep, memang agak bz sekarang, tapi aku nak try buat benda ni untuk alihkan perhatian daripada fikir benda bukan-bukan hehe. Starting withh... today!


Day 01 → Something you hate about yourself. 
Day 02 → Something you love about yourself. 
Day 03 → Something you have to forgive yourself for. 
Day 04 → Something you have to forgive someone for. 
Day 05 → Something you hope to do in your life. 
Day 06 → Something you hope you never have to do. 
Day 07 → Someone who has made your life worth living for. 
Day 08 → Someone who made your life hell, or treated you like shit. 
Day 09 → Someone you didn’t want to let go, but just drifted. 
Day 10 → Someone you need to let go, or wish you didn’t know. 
Day 11 → Something people seem to compliment you the most on. 
Day 12 → Something you never get compliments on. 
Day 13 → A band or artist that has gotten you through some tough ass days. (write a letter.) 
Day 14 → A hero that has let you down. (letter) 
Day 15 → Something or someone you couldn’t live without, because you’ve tried living without it.
Day 16 → Someone or something you definitely could live without. 
Day 17 → A book you’ve read that changed your views on something. 
Day 18 → Your views on gay marriage. 
Day 19 → What do you think of religion? Or what do you think of politics? 
Day 20 → Your views on drugs and alcohol. 
Day 21 → (scenario) Your best friend is in a car accident and you two got into a fight an hour before. What do you do? 
Day 22 → Something you wish you hadn’t done in your life. 
Day 23 → Something you wish you had done in your life. 
Day 24 → Make a playlist to someone, and explain why you chose all the songs. (Just post the titles and artists and letter) 
Day 25 → The reason you believe you’re still alive today. 
Day 26 → Have you ever thought about giving up on life? If so, when and why? 
Day 27 → What’s the best thing going for you right now? 
Day 28 → What if you were pregnant or got someone pregnant, what would you do? 
Day 29 → Something you hope to change about yourself. And why. 
Day 30 → A letter to yourself, tell yourself EVERYTHING you love about yourself