Ada hikmah setiap yang rosak itu. Memberi ilmu tentang membaikinya. Mengajar kesabaran tentang menunggu dibaikinya. Jika tidak dapat dibaiki, mendapat benda yang baru. Mungkin yang jauh lebih baik daripada yang pernah ada. Jauh lebih bermutu. Jauh lebih laju.
Belum kira lagi pahala yang diperoleh berkat kesabaran itu. Dan pahala bagi yang membantu membaiki.
Jadi, ada baiknya kita bersyukur atas setiap yang berlaku kepada kita. Lihat dari sudut berbeza. Anjakan paradigma. =)
Showing posts with label motivational. Show all posts
Showing posts with label motivational. Show all posts
Wednesday, October 26, 2011
Wednesday, March 30, 2011
Simple Gestures
SATU
Aku baru dapat markah test 1 machine aku tadi. Secara jujurnye, markah aku below average, atau dalam bahasa mudahnya, teruk. Orang lain sume hebat-hebat tinggi-tinggi, aku antara beberapa orang yang kureng.
Yang sangat-sangat menyentuh hati aku ni, sebab lecturer datang kat aku personally, tanya aku;
"Nadia kenapa markah test ni, blank eh masa jawab test?",
tanya dengan penuh concern. Memang secara jujurnya aku blank masa jawab test tu, jadi aku pon angguk tanpa banyak kata;
"Haah blank",
Lepas tu lecturer aku cakap
"Emm takpe takpe pastikan test dua kamu, kamu buat betul-betul eh",
TERHARU GILA WEI! Walaupun pagi tadi aku kurang berperasaan kerana cuaca sejuk, tapi terharu bila beliau tanya macam tu.
DUA
Lepas tu bila keluar kelas, aku pon nak bergerak lah ke kelas seterusnya. My encik orang salji approach me and tanya markah aku.
Ok time tu aku macam malu gilak sebab aku rase mestilah beliau dapat lagi hebat daripada aku kan, tapi bagitahu je lah. Ni pon aku terharu gak sebab dia concern nak tahu markah aku. Or maybe just curious? Mane-mane lah, tetap nak terharu gak.
TIGA
Tiba-tiba rumate matrix aku Nana YM aku cakap "rinduuu" kat aku. Aww so sweet.
------------------------------------------------------------
Kadang-kadang simple gesture macam ni, walaupun kita rasa macam takde ape, tapi ia memberi efek kat orang tu.
So, kalau anda-anda terfikir nak buat something yang anda rasa kecik, contohnye senyum, tegur orang, tanya kabar, bagi gula-gula and sebagainye, just go for it. Berkemungkinan tu jelah kegembiraan yang kawan anda/orang tu akan rasa sepanjang hari tu. Tak rugi pon. Percayalah. hehe.
pernah dengar cycle of love? atau karma? Benda baik yang anda buat tu, insyaallah akan kembali kat anda jugak.
Sekian...
Thursday, October 14, 2010
Feeling better,
alhamdulillah. Kadang-kadang bila bendera merah nak dikibarkan memang emosi akan bergelodak. Aku benci cara aku berfikir dan bertindak bila aku sedang marah atau bersedih. Macam tak fikir ape-ape. Buat tanpa berfikir. Lepas tu menyesal. Sebab tu kalau marah atau sedih aku lebih suka mendiamkan diri sahaja. Kalau tak nanti akan ade hati yang terluka.
Sebenarnya dah lama tak rasa macam ni. Sepatutnye aku still rase sedih sebab laptop aku rosak tapi sekarang jadi tak berperasaan. Dan aku tawu benda tu adalah petanda kepada sesuatu yang kurang elok untuk emosi aku. Macam mane nak kawal emosi ehh? Kadang-kadang aku betul-betul terkejut dengan ape yang aku dah buat. Ape yang aku dah rosakkan. Kalau aku amek lagi 5 saat pun cukup lah, benda tu takkan jadi. Tapi benda dah jadi, nak buat macam mana.
Kalau kat sekolah, kite buat ujian sebab nak nilai tahap mana kemahiran kita dalam subjek tu. Macam tu lah jugak dalam hidup. Ujian yang Allah turunkan bertujuan untuk menilah tahap mana keimanan kita disamping untuk muhasabah diri. Beza ujian kat sekolah dengan ujian hidup; kalau ujian kat sekolah kite akan stadi dulu baru kita buat ujian tu. Ujian Allah, kita dapat ujian dulu baru kita muhasabah diri. Tolong lah muhasabah diri, jangan lah tak sedar-sedar lagi kalau ade pape benda tak elok berlaku kat korang tu.
Tak semestinye benda tak elok je berlaku adelah ujian, kadang-kadang benda yang kita suka pon adalah ujian jugak. Dan benda-benda ni lah yang selalunya berjaya merobek jati diri manusia sampai lupa Pencipta mereka. Contoh terbaik- harta dan kuasa. Cuba tengok sekelilng, berapa peratus je orang yang kaya atau berkedudukan dalam masyarakat yang masih zuhud istiqamah buat benda baik?
Fikir lah sendiri.
Jadi, kesimpulannye, kita kenelah sentiasa muhasabah diri supaya dapat memperbaiki diri dari hari ke hari. Bak kata orang, sikit-sikit lama-lama jadi bukit. Paling penting, jangan mengeluh dengan takdir Allah sebab kite tak tahu banyak mana kebaikan yang datang bersama dengan satu ujian. Itu janji Allah.
Sekian... =)
Friday, May 28, 2010
Pencarian
Terjumpa ayat ni kat IluvIslam.com (^_^)v
Sampai masa, mozek2 perjalanan hidup kamu akan disatukan dan dimaknakan dalam erti kematangan. Pencarian kamu juga akan berakhir bila Allah izinkan. Jangan berhenti mencari, kerna kesalahan sepanjang pencarian akan membuatkan kamu lebih kuat dan tegar untuk hidup. Kesusahan yang ditempuh kan membahagiakan sebuah kejayaan.
~(^_^)~
~(^_^)~
Tuesday, May 11, 2010
Dear friend,
Jika kau merasa lelah dan tak berdaya dari usaha yang seperti sia sia..
Allah tahu betapa keras engkau sudah berusaha.
Ketika kau sudah menangis sekian lama dan hatimu masih terasa pedih..
Allah sudah menghitung air matamu.
Jika kau fikir bahwa hidupmu sedang menunggu sesuatu dan waktu terasa berlalu begitu saja..
Allah sedang menunggu bersama samamu.
Ketika kau merasa sendirian dan teman temanmu terlalu sibuk untuk menghubungimu..
Allah senantiasa berada disampingmu.
Ketika kau fikir kau sudah berusaha sesungguhnya dan tidak tahu hendak berbuat apa lagi..
Allah mempunyai jawabannya.
Ketika segalanya menjadi sesuatu yang tidak masuk akal dan kau merasa tertekan..
Allah bersamamu untuk menenangkanmu.
Jika tiba tiba kau dapat melihat jejak jejak harapan..
sebenarnya Allah sedang berbisik kepadamu.
Ketika segala sesuatu berjalan lancar dan kau merasa ingin mengucap syukur..
Allah telah pun memberkatimu.
Ketika sesuatu yang indah terjadi dan kau dipenuhi ketakjuban..
Allah akan tersenyum padamu.
Ketika kau memiliki tujuan untuk dipenuhi dan mimpi untuk digenapi..
Allah sudah membuka matamu dan memanggilmu dengan namamu.
Oleh itu ingatlah.. dimana pun kau berada..
Allah akan mengetahui dan senantiasa berada disampingmu.
my dear fren, aku tahu kau tabah dan kuat. Aku tahu kau boleh buat. Aku tahu kau mampu bangun sendiri walaupun terjatuh. Mungkin kalau aku kat tempat kau pun, aku xmampu untuk jadi setabah kau. Aku tabik yang tu.
Tapi aku nak kau tahu, aku sentiasa ada disisi kau. Aku akan sentiasa meluangkan masa untuk mendengar cerita2 kau. Walau aku xmampu untuk memberi idea yang bernas atau nasihat yang sesuai atau kata-kata semangat, aku mampu untuk merasai kesedihan kau. Walau apepun yang terjadi, percayalah kat aku. Aku akan sentiasa percayakan kau. Aku akan sentiasa menyokong kau dari belakang depan kiri kanan atas bawah setiap sudut yang aku mampu. Aku akan peluk kau bila kau perlu.
"A real friend will not allow their friends to do stupid things. They will join them." -anon-
Lagi 1 yang paling penting, aku nak kau tahu yang
aku sayaaanngg kau sangat-sangat.
--- muahhh XOXO ---
Sunday, March 28, 2010
Confessions
This week is like, a hectic week. I feel like just auto-piloting and all my movements are not coming from me. Just imagine you got test on weekends. Just like, WTF? don't give us the damn holiday on weekend then.
Okay thats not my point today. This few days I've heard lots of confessions made by my friends, my mom. Some of the confessions just shock my brain out. Its just odd to hear something we don't even think about but happens just around us.
Also, I made lots of confessions too. And as the same, some of them are things that I usually keep to myself. Somehow I feel scared to see myself being so open up to people like this. It indicates that I'm closer to people around me as well as I've increase the risk for me to be hurt.
Yes, it sounds selfish. I am selfish. Same as you. Same as everyone else. What, you are not selfish? Lets play a game. It is an imagination game. Just imagine that you are in the crowd, and someone take the picture of the crowd. After that, that person give the picture to you. Tell me, who's face are you looking for on the first place? I bet it is yours right? So, thats the prove.
Everyone have their reason of being selfish. They have their own history. Their own past. Their own story. So as the famous quote said, don't judge a book by its cover. Don't simply judge people just by their appearance, by the way they talk, by the way they walk and so on.
Everyone have the chance to change. Some of them took the chance, and some doesn't. Don't be shocked when someone you hate today will be the one you love tomorrow. Or someone who kills people today will be a doctor in the future. They have the chance to change, and they took it. Don't think that a caterpillar will always be a caterpillar. One day it'll turn out to a beautiful butterfly and fly freely in the air. A seed will be a tree. Even maggots [ewww!!] will turn out into fly one day. They will change. Everyone will change for their own sake.
And us? We should think off something that will make us become a better person tomorrow. Even if its a small thing, its better than being the same. For an example, if today we don't know a damn thing about cooking, we can start by frying the sunny side egg [telur mata lembu]. If today we don't save money, we can start by a penny a day.
We can always change, it just a matter of "you want it or not?". Its your choice. Your life.
Like Adidas's motto's "Impossible is nothing".
Okay thats not my point today. This few days I've heard lots of confessions made by my friends, my mom. Some of the confessions just shock my brain out. Its just odd to hear something we don't even think about but happens just around us.
Also, I made lots of confessions too. And as the same, some of them are things that I usually keep to myself. Somehow I feel scared to see myself being so open up to people like this. It indicates that I'm closer to people around me as well as I've increase the risk for me to be hurt.
Yes, it sounds selfish. I am selfish. Same as you. Same as everyone else. What, you are not selfish? Lets play a game. It is an imagination game. Just imagine that you are in the crowd, and someone take the picture of the crowd. After that, that person give the picture to you. Tell me, who's face are you looking for on the first place? I bet it is yours right? So, thats the prove.
Everyone have their reason of being selfish. They have their own history. Their own past. Their own story. So as the famous quote said, don't judge a book by its cover. Don't simply judge people just by their appearance, by the way they talk, by the way they walk and so on.
Everyone have the chance to change. Some of them took the chance, and some doesn't. Don't be shocked when someone you hate today will be the one you love tomorrow. Or someone who kills people today will be a doctor in the future. They have the chance to change, and they took it. Don't think that a caterpillar will always be a caterpillar. One day it'll turn out to a beautiful butterfly and fly freely in the air. A seed will be a tree. Even maggots [ewww!!] will turn out into fly one day. They will change. Everyone will change for their own sake.And us? We should think off something that will make us become a better person tomorrow. Even if its a small thing, its better than being the same. For an example, if today we don't know a damn thing about cooking, we can start by frying the sunny side egg [telur mata lembu]. If today we don't save money, we can start by a penny a day.
We can always change, it just a matter of "you want it or not?". Its your choice. Your life.
Like Adidas's motto's "Impossible is nothing".
Ade orang cakap aku cool hari ni. Suke-suke. =D
Lagi 1, xsaba nak pegi pameran kasut kat PWTC. Xtaw la smpat ke x huhu...
Saturday, February 21, 2009
LIFE is not a bed of roses
written September 30, 2008
Sometimes when you feel life ur life miserable…
feel like lonely…
feel like giving everything up..
all you have 2 do is cry…
remember that God is always with us…
but at that time, you will miss ur past life
which is filled with happiness,
as if it have no problem…
you really want to reach and feel them once again,
the memory, joys and tears at that time…
but the fact is, it it just an ‘if’ word..
it is just a dream..
and you have to face ur present life as it comes…
face the problem that will always come to bother you..
and it will left with 1001 lessons in your life..
making you a better person,
and the most precious thing,
giving you time to learn bout how cruel the real world is..
to realize the fact that we will not always at the on top of the world…
to learn that life is not a bed of roses..
it is not always all about us..
it is not always my dear…
so, learn to be tough…
learn to be stubborn at times,
so that you will never be underestimated by others..
just now and then…
feel like lonely…
feel like giving everything up..
all you have 2 do is cry…
remember that God is always with us…
but at that time, you will miss ur past life
which is filled with happiness,
as if it have no problem…
you really want to reach and feel them once again,
the memory, joys and tears at that time…
but the fact is, it it just an ‘if’ word..
it is just a dream..
and you have to face ur present life as it comes…
face the problem that will always come to bother you..
and it will left with 1001 lessons in your life..
making you a better person,
and the most precious thing,
giving you time to learn bout how cruel the real world is..
to realize the fact that we will not always at the on top of the world…
to learn that life is not a bed of roses..
it is not always all about us..
it is not always my dear…
so, learn to be tough…
learn to be stubborn at times,
so that you will never be underestimated by others..
just now and then…
” I’m a house of cards in a hurricane,
a reckless smile in a pouring rain…”
Subscribe to:
Posts (Atom)
