Sunday, June 9, 2013

Resah Hati

Tadi terjumpa sesuatu yang aku tahu kalau aku baca kompom banjir shah alam ni. So aku decide untuk x baca, koyakkan dan buang terus benda tu. Buat pe sedihkan diri kalau kita boleh hepi kan? Hehe

Itu hanya satu fasa. Satu hari nanti kita akan pandang belakang dan kata:
"Ah bodohnya aku"
Kadang-kadang kita tertanya-tanya kenapa semua berlaku. Tetapi kita tak sedar, tak semua soalan perlukan jawapan. Sesetengah soalan ditanya untuk kita berfikir, apakah kalau itu tidak berlaku hidup kita akan sama seperti masa kini? Tapi kalau kita berpegang teguh pada tangan Allah, masakan Allah akan menghampakan kita?

Tak semua orang yang hadir dalam hidup kita ditakdirkan untuk menjadi penghuni kekal. Adakalanya mereka datang untuk sementara. Untuk mengajar kita pengajaran berharga yang  tak pernah kita fikirkan selama ini. Kemudian dia pergi tinggalkan kita. Meninggalkan bekas tapak kakinya dalam hidup kita. Ruang kosong. Dan satu hari nanti, orang yang lebih baik akan datang mengisi ruang itu. Mungkin tidak baik dimata manusia lainnya, tetapi lebih baik untuk kita.

Kadang tertanya adakah diri ini cukup sempurna? Akan tetapi di mata insan itu, kitalah yang paling sempurna. Tiada cacat-celanya. Dan selama mana pun kita ambil untuk sedar keadaan itu, setelah kita sedar, cukup lah semuanya untuk kita. Ya, semuanya.
Bila hati menerima seadanya, tidaklah resah hati itu.
Sunyi pun perlukan teman. Sunyi yang terlalu lama mengundang derita. Sekuat manapun kita, sesibuk manapun dengan kerja, kita masih memerlukan teman untuk berbicara dan bergurau senda. Begitulah indahnya ciptaan Maha Pencipta.

Teman, tidak semestinya kekasih yang teristimewa. Teman boleh jadi ahli keluarga. Sahabat yang setia. Rakan sekerja. Jiran tetangga. Toleh lah kiri kanan, anda tidak keseorangan. Jika perlukan pendengar setia, mengadulah kepada yang Maha Mendengar. Kasih sayang, cinta agung-Nya tiada batasnya.

1 comment:

Thank you and have a nice day :)