Sunday, April 27, 2014

Gigi susu

Ingat tak masa kecik-kecik dulu, korang ada gigi susu? Zaman tu gigi comel-comel je masing-masing. Masa mak aku cakap yang gigi aku tu gigi susu, aku pelik sebab tak rasa susu pon. Kebuduhan zaman kanak-kanak kan. Sebenarnya sampai sekarang pon aku tak pasti kenapa panggil gigi susu.

Yang nak dijadikan cerita tu, gigi susu ni akan cabut satu persatu, digantikan dengan gigi kekal. Ingat tak perasaannya masa gigi susu nak tercabut?

Mula-mula rasa macam gigi tu ada goyang sikit, tapi masih kukuh melekat di gusi. Kemudian sedikit demi sedikit gigi tercerai dari gusi, tetapi masih ada setengah yang melekat pada gusi. Lama lagi, tinggal sikit aje gigi yang melekat kat gusi, tunggu masa nak tercabut je kata orang.

Masa ni, nak makan minum pon tak selesa. Iye lah, gigi dok bergoyang kat dalam mulut. Tambah lagi, takut tengah-tengah makan nasi tertelan gigi tu. Sampai lah satu masa kita sedar yang gigi tu dah tak sesuai duduk dalam mulut kita. Kehadiran gigi tu buat kita rasa tak selesa. Kita takut nak cabut gigi tu takut sakit. Kita tak sedar, lama kelamaan gigi tu perlu dicabut jugak, untuk memberi laluan kepada gigi kekal.

Bila dah cabut, sementara nak tumbuh gigi kekal tu, baru kita sedar betapa comelnya gigi susu tu, betapa pentingnya  gigi kat dalam mulut kita untuk mengunyah makanan, juga supaya tak nampak rongak. Masa tu baru kita faham kepentingan gigi dalam hidup kita.

Hargailah benda/orang yang ada dalam hidup kita, sebab kalau kita tak jaga betul-betul, lama kelamaan mereka akan tercabut macam gigi susu tu.


 

No comments:

Post a Comment

Thank you and have a nice day :)