Monday, November 2, 2009

Best Tak Main Sticker?

Situasi 1

Lokasi : Antara bilik aku dengan bilik Nazmi n Naqib

Aku balik rumah dari Jusco Bukit Raja, baru lepas abeh exam calculus 3 and baru lepas tengok cite 'Jenniffer's Body'. Aku bukak drawer, xingat nak amek apa, tapi tiba2 hati aku tergerak nak cek barang2 aku. Akupon tersedar, ade 1 papan sticker aku M.I.A [missing in action]. Aku cuba cari betul2 takut termissplace tapi xde jugak. Bile aku nak buang sampah dlm tong sampah, aku terperasan plastik sticker tu ade dalam tong sampah, TANPA sticker tu. Lepas tu, aku pergi bilik budak2 tu, tanye dorg;

" Korang ade main x sticker dalam drawer along?"

Nazmi pandang aku, geleng2 kepala sambil berkata "xmain pon along"

Naqib pulak, jawab "xde" tanpa pandang aku.

Ok lah maybe aku xcari betul2. Aku cari lagi skali. Tapi xde jugak. Aku pelik sebenarnye. Bukan aku syg sgt sticker tu, cuma pelik macam mana dia boleh hilang n plastik dia ada dalam tong sampah padahal aku xmain pon. N aku bukak tong sampah skali lagi untuk pastikan apa yang aku nampak tadi adalah plastik sticker tu, n memang betul, aku xsalah nampak. Jadi, akupon tanyalah lagi sekali kat budak2 tu;

"Along musykil la, betul ke korang xamek sticker tu??"
sambil melilaukan mata ke sekeliling bilik utk cari 'bukti'. And there, caught in action!. Aku ternampak sticker2 tu dah selamat tertampal kat tabung adik aku, Naqib.

Nazmi yang lurus bendul tu pun kate "Memang xada lah along".

Naqib yang dah terbukti 'guilty' tu tiba2 cakap "Nak kemaslah bilik ni"

lalu dia pon start mengemas. Aku lagilah pelik, tapi aku dah tau, itulah reaksi Naqib kalau bersalah--->tiba2 jadi baik. Aku pun mulakan operasi menyiasat gune reverse psiko, tanye elok2, tapi Naqib xrespon langsung. Nazmi pulak tengok je aku cakap sorang2 kat situ. Aku rase geram, sebab Naqib sebuk 'mengemas', lalu akupon pegang 2-2 tangan dia mengadap aku, n masih tanya elok2. Tapi masih jugak xde respon. Aku geram sebab dia selongkar and ambik barang aku masa aku xde. Aku geram bila aku tanye, die xrespon. N yang paling aku geram, dia MENIPU!! Aku bukan nak pancung leher die pon kalau die ngaku amek sticker tu. It's just a sticker. No big deal for me. Tapi die MENIPU tu, aduuh geram betul.

Sambil 'slowtalk' dengan Naqib, wlaupon die xrespon, aku cakap kat Nazmi

"Nazmi, pergi ambik gunting, along nak gunting lidah Naqib ni, menipu je keje".

Nazmi: "Tapi long....."

Aku: "PEGI JE LAH AMBIK GUNTING TU!!!!"

Nazmi pon mencicit la pergi bilik mak, cari gunting. Akupon teruskan sesi 'slowtalk' dgn Naqib, walaupon macam xberkesan. Tapi Nazmi xmasuk2 bilik die balik. Sampai aku dah xtaw nak cakap ape lagi ngan Naqib pun, die xsampai2 lagi. Last2 aku left out je Naqib sesorg kat bilik die.

Aku pergi lah bilik mak.
-----------------------------------------------
Situasi 2

Lokasi : Bilik mak

Diceritakan semula oleh mak.

Nazmi masuk bilik mak, macam cari2 benda.

Mak tanya "Nazmi dah sembahyang?" [asar]

Nazmi: "Belum, dah pukul berapa??" sambil tengok jam bilik mak, n masih tercari2.
p/s: jam menunjukkan pukul 6.40 petang lbih kurg.

Mak : "PERGI SEMAYANG DULU!"

Nazmi : "Okey"

Nazmi yang lurus bendul tu pon pergilah solat asar yg xbape nak asar tu [yelah da nk maghrib].

Aku pon masuk bilik mak lepas sesi 'slowtalk' dengan Naqib tu. Aku nampak Nazmi solat.

"laa padanla lama, baru nak solat rupenye" aku monolog dalam hati.

Akupon cerita la kat mak kisah sticker yang ilang, Naqib sorokkan n xmo ngaku tu n bla bla bla. Bila Nazmi da abeh solat, akupon tanya,

"Hah Mi, mana guntingnye, lama betul cari gunting?"

Sekali lagi Nazmi mempamerkan kelurus bendulan dia dengan menjawab
"Mak suruh Mi smayang dulu..." sambil buat muka xbersalah.

Mak pulak cakap "laa rupenye Mi cari gunting ke, mak ingatkan cari apalah tadi terjenguk2."

Lepas lipat kain pelekat, Nazmi terus main komputer kat bilik mak tu, lupe kot aku suruh carik gunting.

Akupon tanya lagi skali "Mi, mana guntingnya?"

Nazmi macam baru keje kejutan letrik, meraba2 kat dalam drawer meja PC kat bilik mak tu. Nasib dia agak baik, sebab kebetulan ada pulak gunting kat dalam drawer tu.

"Haa ni dia gunting long" sambil tunjuk gunting tu dengan bangganya. Gaya macam baru menang RM1juta peraduan Alicafe [kot] yang Rosyam Nor ngan Farah AF jadi host die tu.

Akupon amek lah gunting tu, bawak keluar dari bilik mak, n acah2 nak gunting lidah orang. Aku tau sebenanye Naqib ada je kat depan tu, tapi dia menyorok bawah penyanykut baju. Lawak betulla adik aku sorang ni. hehe. Akupon pulangkan la gunting tu kat Nazmi balik, suruh dia simpan. Malam tu, aku ambik lagi satu sticker yang tertinggal kat dalam drawer aku tu, aku bagi kat Naqib. Dia pon kata "terima kasih" malu2 kucing.
----------------------------------------------------

Situasi 3

Keesokan harinya [ahad]

Lokasi: Bilik along dan bilik mak

Aku dengar phone rumah bunyi. Sape lagi nak call phone rumah, kalau bukan si Mayah. Besela, budak hostel, mestilah berjimat sikit. Kalau call handphone, mahal tuu. Aku paham, aku pon dak hostel jugak dulu, walaupon aku agk 'jahat' bawak handphone pegi skolah. :D Syhh~

Ok berbalik kepada phone rumah tu, bila phone rumah bunyi, aku dengar Naqib jerit
"Nak angkat nak angkat!!"

So rasanya dia lah yang angkat, tapi dalam 2 minit lpas tu, dengar lagi phone rumah berbunyi. Aku dah pelik "eh xkan Mayah cakap kejap sangat dengan mak" [ok monolog again]

Tapi kali ni, Naqib xexited nak angkat macam tadi. Tengok macam xnak angkat pon ade jugak. Lepas tu, dalam 2 minit lagi, dengar hp mak pulak bunyi. Wah hari ni memang pelik ye.

Selang beberapa minit lagi, tiba2 dengar suara Naqib dekat2 pintu bilik aku. Die 'slidekan' sticker yang aku bagi semalam tu ke dalam bilik aku melalui bawah pintu bilik aku tu. Akupon amek lah sticker tu, n tanya dia

"Naqib xnak ke sticker ni??"

Naqib jwb: "XNAKKK!!!"

Aku: "ok fine along bagi kat Nazmi lah" lalu akupon serahkan sticker tu kat Nazmi.

Bila dah azan Zohor, akupon pergi lah kat bilik mak. Rupenye mak tangah gosok baju, sambil bukak mp3 kuat2. Haha mak pon dah jangkit pnyakit aku, suke bukak lagu kuat2 sampai xdengar bnde len.

Akupon cakap, "mak, azan laa"
Mak pon tutup mp3 kat hp dia.

Mak cite, "kalau semalam along nak gunting lidah Naqib, hari ni mak nak gunting tangan naqib pulak."

Aku: Knape?

Mak: Tadi acik call, Naqib angkat. Lepas tu Naqib pergi cakap kat acik " mak xde, mak gosok baju", n terus letak. Lepas tu, yang acik call second tu pulak, Naqib xnak angkat. Mak dah suruh angkat banyak kali tapi dia xnak angkat pulak. Mak nak gosok baju ni. Mak geram lepas tu mak kata lah kat dia "PERGI ANGKAT TELEFON TU KALAU TAK MAK GUNTING TANGAN NAQIB". Naqib pun pergilah angkat, n kata kat acik mak gosok baju kat kedai, n terus letak jugak.

Pelik beno adek aku sorg tu. Macam2 bende. Pelik knape die marah sgt kat Mayah.
-----------------------------

Situasi 4

Lokasi : SESERI, KL, mlawat Mayah kurus.

Kami sampai2 sana, memang dah hujan pon. Nasib baik dalam kete mak ada payung. Mak pon amek lah payung tu, nak pergi kat tempat announcement nk soh dorg panggil Mayah, tapi rupa2nye Mayah dah tunggu. Masa mak nak masuk kereta smula untuk matikan enjin, payung tu macam stuck, mak xboleh nak tutup. Mayah pon bersusah payah berjerih perih lah dalam hujan tu cube ntok tutup payung tu, sedar2 payung tu dak terlabik [terbalik] dek angin yang kencang. Kamipon apa lagi, bantai gelak lah. Dah sampai kantin skolah tu pon, gelak lagi, mcm apa je.

Ok bile dah sampai kantin tu, mulalah sesi makan2 n crita2. Yelah, org dok hostel kn mcm katak bwh tempurung cket. Macam2 lah cerita yang keluar. Mayah sebuk crite pasal camping KRS die, mak sibuk cerita pasal Graduation dia, bila turn aku, aku critalah pasal kisah sticker tu kat Mayah. Kamipon gelakkan lah kerenah adik2 [or anak for mak] kami yang agk pelik tu.

Bila dah dengar kisah sticker tu, Mayah macam ade something rang her bells. Kami tanya "Apa acik cakap kat Naqib sampai dia marah sampai cakap mak ada kat kedai tu?"

Mayah: "Masa dia angkat, Mayah tanya, naqib sihat x? dah makan belum? BES TAK MAIN STICKER TU?................................... DAPAT KAT MANA? TAMPAL KAT MANA?"

Rupe2nye Mayah tersalah tnye soalan at the wrong time kat Naqib. Kamipon, bantai gelak lagi, sampai rasa macam nk pecah perut. Itulah punca dia marah sangat sampai cakap mak kat kedai. Salah soalan rupenye. hehe...

Sebenar2 nya, Mayah ada belikan sticker untuk Nazmi n Naqib dulu. Yang dimaksudkan dalam soalan tu, adalah stiker yang Mayah belikan tu, bukan sticker aku yang hilang tu. Masa Mayah call rumah, Mayah xtau pon lagi crite sticker tu.

Naqib ni pulak, memang sensitif sikit kalau de wat salah. Kadang2 orang xcakap pasal die pon, dia macam offended. Lepas tu marah2 xtentu pasal. Tu lah yang terjadi hari tu. Mayah cakap pasal lain, dia terasa pasal lain. Naqib Naqib... Nasib baik kau adik aku.

4 comments:

  1. haha..pecah perut aku bce...kakaka

    ReplyDelete
  2. Harap2 perangai dia mcm tu x berterusan, masa kecik ni kalau buat mcm tu nampak atau bunyi mcm kiut lagi, tp kalau dah besar, nak kena belasah kalau buat gitu lagi.....

    Itulah, skrg ni musim exam, bila suruh baca buku aje, 'Naqib ngantuk la', x sampai 5 minit dah dengkur.....

    ReplyDelete
  3. asal lah adek2 aku 2orang tu mcm tu..sdh la plak.along..t aku gantikan sticker ko n aku support ko mesin gergaji tok potong benda yg leh diotong..hahahaha

    ReplyDelete
  4. aku nak jumpe si naqib tu. nak bawak bincang ngan dia. haha.
    lawak2

    ReplyDelete

Thank you and have a nice day :)