Friday, October 22, 2010

Peluang kedua

dari mata ketiga...

Banyak sangat ke pride diperlukan untuk kembali ke satu tempat yang kita pernah takluk dulu? Kenapa nak sia-siakan masa untuk melihat kesungguhan rakyat jelata sedangkan sang raja mampu membuat sesuatu untuk menakluk kembali kawasan tersebut? Puaskah hati sang raja melihat airmata serta mendung di wajah rakyat jelata yang sangat menyayangi raja mereka? Tak ternilai langsung ke rakyat jelata kepada raja sampai sang raja sanggup buat mereka bersedih lantaran diamnya raja tersebut?

Mungkin rakyat jelata tidak mengetahui kesulitan sang raja. Mungkin segala airmata disorokkan disebalik senyuman yang membahagiakan. Sang raja yang dilihat gagah juga adalah manusia biasa. Punya hati yang mampu terluka. Tetapi jika sang raja meninggalkan rakyat jelata tanpa sebarang khabar berita, rakyat tertunggu-tunggu. Sang raja meninggalkan rakyat tanpa perlindungan dari ancaman bahaya, selamatkah rakyat jelata kelak?

Dunia melihat tapi tak mampu berbuat apa-apa. Mereka khuatir sang raja akan menyesal jika satu hari nanti kawasan sang raja tersebut ditakluk oleh kerajaan lain. Atau jika rakyat jelata diserang tetapi tiadanya sang raja untuk mempertahan. Jika apa-apa berlaku kepada rakyat jelata yang menyebabkan mereka berpaling terus dari raja tersebut, tanpa menoleh kebelakang lagi. Ke arah raja tersebut.

Rasanya, bukan setakat jambatan emas atau perak, bukan setakat tugu Taj Mahal, malah planet marikh [jadahnya planet marikh?] pon rakyat jelata sanggup korbankan untuk kepulangan raja tersebut. Apa salahnya raja mencemar duli sedikit dengan berpaling dan senyum kearah rakyat jelata? Jika memberi peluang kedua kepada rakyat jelata? Mungkin sang raja akan menemui kemanisan yang tidak terjangka di hari muka.


"If you don't treat a girl right, don't be surprised if somebody else did."


... 

2 comments:

Thank you and have a nice day :)