Thursday, December 9, 2010

Do I really HAVE to grow up?

Aku tengah belek-belek Jobstreet sbenanye mase fikir benda ni. Yelah, dah nak praktikal nanti. Bila fikir pasal praktikal, baru aku sedar, aku dah nak kerja. Aku dah nak grad. Aku dah nak kawen. Paling penting, aku makin dekat dengan maut.

Bila dah masuk 20-an ni, baru aku terfikir, knape budak-budak nak sangat jadi dewasa? Aku dulu pon tak terkecuali. Aku nak jadi dewasa sebab nampak macam best je. Kerja. Dapat duit. Boleh beli pape yang aku nak. Tu lah sebab utama aku tak sabar-sabar nak jadi dewasa.

Tapi sekarang, macam tak suke. Macam-macam benda kena fikir. Study. Nak grad lagi. Dapat kerja ke tak nanti. Sempat kawin ke tak nanti. Pastu kalau dah kawin, nak fikir pasal anak pulak. Duit. Duit tu lah, penting. Bak kate omputih
"Money is NOT everything but everything needs money".
Ade lagi satu aku pernah jupe:
"Money is the thing that you must make in case you doesn't die".
Wow, klaw bace quote yg second tu, baru aku perasan  betapa overratednye duit zaman sekarang ni.

Okay balik kepada topik, aku rindu nak kembali zaman budak-budak dulu. Yang paling aku ingat, masa aku duduk kat Melaka. Dari tadika sampai darjah satu. Duduk kat quarters TNB kat pantai Kelebang. Memang rumah tu dekat je dengan pantai. Best!!

Aku rindu keadaan cani;
Benda yang paling kite suke adelah kartun dan mainan.
Pilihan yang paling susah adalah nak tengok Barney ke nak keluar main pukul 6 petang nanti.
Benda yang paling sedih adalah kena marah dengan mak sebab kita nakal. Lepas tu boleh jadi hepi balik bila dapat gula-gula atau eskem.
Bila pergi Jusco, bukan untuk shopping tapi untuk beli cotton candy dari mesih tu. Aku tak tawu lah ade lagi tak mesin tu skarang tapi kalau ade lagi bgtawu lah aku, dah lme xmakan cotton candy yang fresh hehe.

Berjaya diGoogle. Ni lah mesinnye. Bile masukkan syiling kan, nanti kayu die keluar kat tengah tu pusing2, lepas tu tetibe je dah ade cotton candy kat kayu tu. Siap ade lampu2 ngan lagu g mase kayu tu pusing2 hehe.
Mane ade benci-benci mase budak-budak dulu. Kalau ade pon, mesti sebabnye childish. haha. Pastu mane ade risau pasal duit. Mane ade kisah aku gemuk ke kurus ke. Nak makan bantai je. Mane ade kisah baju aku  matching ke tak dengan sluar, n pakaian aku sesuai tak dengan keadaan sekeliling. Ade skali tu mak cakap, aku pakai t-shirt ngan shorts je pergi wedding. Mak takleh nak larang nanti aku mengamuk hoho [agak ganas ye aku ni.] Lagi satu, mane ade risau pasal love life. Tak fikir pon pasal pakwe-pakwe mase dulu.

Dah besar ni, banyak benda kena fikir. Banyak komitment. Sume kena buat sendiri. Mane ade Doremon nak tolong kite. Memang lah ade orang sekeliling yang boleh tolong, tapi takkan selamanya nak harap kat dorang kan? Kalau ikut hati, memang taknak membesar dah walaupon hakikatnye jasadku agak besau [haka haka haka]. Tapi tu memang ketentuan Allah, umur akan bertambah bukan berkurang. Jadi kita kena belajar lah terima kenyataan tu. Suka atau tak, benda tu tetap akan jadi. Yang penting, jangan lupa diri.

Terimakasih kepada anda-anda yang pernah jadi sebahagian daripada hidup aku. Tanpa korang, tak terciptalah aku yang sekarang ni.

Sekian... :)

2 comments:

  1. oh.mmg seronok kn tym kcik2.hal org dewasa pown kte x pyh nk amek taw.klaw kte amek taw pown bkan kte phm.maen je keje.hihihi.
    well nadia, so far *acey* u still great! keep it up.jgn tpesong ke jln laen okay.

    ReplyDelete
  2. MMG BEST Time kecik..lari2..main kat parit.pajai skit..haha

    ReplyDelete

Thank you and have a nice day :)