Tuesday, February 15, 2011

Kisah Maulidur Rasul

"Along, jom teman mak pergi pasar"


"Okkey"

Lalu aku pon bersiap seadanya untuk menemani mak ke pasar. Pasar seksyen 16. Kat sana banyak kedai nak banding ngan pasar seksyen 6.

Hari minggu --> biasanya akan ada DJ memasang lagu-lagu, kebanyakannya lagu retro yang memang layann~. Cuma satu je slack. Hari ni hari Maulidur Rasul. Tapi pakcik tu pasang lagu dangdut bagai.

Mak cakap kat aku "Dorang ni hari ni kan Maulidur Rasul, pasang lah lagu nasyid selawat ke nak memperingati Rasulullah".

Aku pon terfikir benda yang sama. Amendee lah pakik-pakcik ni. Lalu aku pon terus pergi kat DJ tu.

"Pakcik, hari ni kan Maulud Nabi, pasang lah lagu nasyid", kataku dengan tegas.

"Tapi dik, tak semua orang nak dengar lagu tu", balas pakcik tu.

Aku terus jadi bengang. Kat pasar ni majority orang Melayu, Islam. Takkan lah dorang nak marah kalau pasang 1 2 lagu nasyid. Bukannya hina sesiapa pun. Macam-macam aku nak cakap kat pakcik tu. Sebelum aku digelar 'anak kurang ajar' baik aku berlalu. Aku kembali semula kat mak. Mak pelik aku hilang tiba-tiba. Aku pun cerita lah apa yang jadi tadi.

Mak tergelak sebab aku berani pergi cakap kat pakcik tu. Tapi pakcik tu masih pasang lagu dangdut. Aku pun sabarkan hati dan ikut lah mak pergi beli ikan dan macam-macam lagi lah barang dapur. Kemudian,dalam 10 minit lepas tu, aku dengar pakcik DJ cakap announce:

"Atas permintaan, saya pasang lagu nasyid ni, daripada Al Mizan tajuknya Junjungan Mulia bersempena Maulidur Rasul hari ni. Dengarlah..."


Mak pandang aku lepas tu senyum.

"Tak sia-sia along pergi cakap kat pakcik tu".

Aku pon senyum je lah. Alhamdulillah dia pasang jugak lagu nasyid selawat.

p/s: Kisah ni berlaku beberapa tahun dulu, lepas aku habis SPM tak silap aku.
Dalam kitab suci Al-Quran Allah berfirman yang bermaksud “ Sesungguhnya Allah dan para malaikat-nya selawat kepada Nabi . Hai orang² yang beriman berselawatlah kamu kepadanya dan ucaplah salam penghormatan kepadanya .” (Surah Al-Ahzab:ayat 56 )

Rajin-rajin lah berselawat keatas baginda. Tak semestinya masa Maulidur rasul je. Masa lain pun taw. Hehehe

FADHILAT SELAWAT

Sekian~

1 comment:

  1. LOL.pakcik tu pasang lagu dangdut pun, bukan sume orang nak dengar dangdut.huhu. better nasyid..

    ReplyDelete

Thank you and have a nice day :)