Wednesday, August 18, 2010

Bendera Putih

Dia memintal benang-benang putih itu disatu sudut. Penuh kesabaran. Putih itu sungguh menawan. Melambangkan kesucian. Adakalanya melambangkan perpisahan, kematian. Seringkali juga ditafsir sebagai menyerah kalah.

Dia terus memintal. Walau ekor-ekor mata memerhati penuh sinis. "Tidak waraskah wanita ini?" terlontar dari pandangan mereka. Lebih kejam ada yang mentertawakannya. Biarlah. Biarkan sahaja mereka. Mereka tidak memahami. Jauh sekali mengetahui.

Dia masih mampu tersenyum kepada mereka. Tidak lupa juga orang orang sekelilingnya. Dia berasa senyuman itulah satu-satunya azimat yang memberikannya semangat untuk terus berjuang. Walau perjuangannya hanya dengan memintal benang-benang itu. Menjadi bendera putih. Dia terus tekun supaya bendera itu siap tanpa sebarang cela. Dia masih tabah walaupun seringkali jarinya sendiri dilukai. Dia tetap berhati-hati agar merah darahnya itu tidak menodai kesucian putih bendera kaitannya.

Kendatipun luka itu terlalu perit untuk ditanggung, dia tidak mengalah. Airmata yang seringkali tumpah tidak langsung melunturkan kesungguhannya. Dia yakin, satu hari nanti bendera itu akan siap juga.





Dia akan berjaya mengibarkannya!

No comments:

Post a Comment

Thank you and have a nice day :)