Thursday, August 5, 2010

Bulan Cahaya

Assalamualaikum...

Dah nak Ramadhan. Tak tahu nak tulis pe. Ha, Selamat berpuasa dan beramal ye kawan-kawan, rebutlah peluang sekali setahun ni, tak tahu lah tahun depan sempat jumpa tak. Bak kata Laksamana Sunan, mati itu pasti, hidup itu insyaallah.

Yang selalu merendek ngan pasangan masing-masing tu, bulan Ramadhan ni pause lah dulu, kurangkan lah dosa korang. Mengumpat segala bagai, dan macam-macam lagi dosa-dosa yang kita tak perasan kadang-kadang tu, muahasabah lah diri sendiri. Aku pon bukan lah baik sangat, manusia biasa macam korang gak, ada dosa pahala.

Masa berbuka tu, jangan lah yang nak makannya sorang je, tapi hidangan penuh meja. Dah jadi makhruh sebab ikutkan nafsu. Dan mungkin akan jadi dosa sebab membazir. Solat lambat, tak pergi terawikh. Rugi sangat-sangat kalau tak pergi terawikh. Kita bukan boleh terawikh bulan-bulan lain. Pernah ke korang terawikh bulan Rabiul awal?? Muharram?? Ramadhan ni jelah.

Lagi satu, sahur. Aku tahu ramai yang malas nak bangun sahur, aku pon macam tu. Sampai mak aku kena kejut berkali-kali nak suruh bangun tu. Tapi sekurang-kurangnya bagun lah, paling koman pun minum lah air. Sebab sahur lah yang membezakan puasa orang Islam dengan agama lain. Kalau tak sahur tu, fikir-fikirlah sendiri. Lagipun sahur tu boleh lah menampung perut korang masa siang nanti, insyaallah.

Haa cerita pasal sahur ni, macam-macam kerenah, macam-macam cerita aku dengar. Yang paling berkesan kat hati aku, kisah Pak Su aku masa kecik-kecik. Mak yang cerita. Masa tu dalam lingkungan umur sekolah rendah. Pak Su aku pulak baru nak belajar berpuasa. Beliau macam eksaited lah dengar pasal sahur ni, first time lah katakan. Rasenye beliau tak tahu pon sahur tu pe. Beliau pesan kat arwah Tok aku [al-fatihah] suruh kejut sahur.

Nak dijadikan cerita, bila dah siap panaskan lauk sume-sume, arwah Tok aku pon kejut lah Pak Su aku ni. Beliau bangun lah menuju ke dapur dengan perasaan inkuiri yang tinggi berkobar-kobar untuk mengetahui apakah sahur itu. Selangkah ke dapur, beliau terpandangkan adik beradik beliau sedang menjamu selera, masing-masing dengan muka yang mengantuk serta air liur basi dan peta Malaysia di muka [hehe jgn marah mak].

"Cih, makang nasik!",[orang Ganu]  kata beliau lalu menapak semula ke bilik untuk menyambung tidur. hahaha =))

Ade lagi satu peel adik-adik aku ni, tak nak lah bagitahu yang mana, kalau bangun sahur je mesti pakai spek hitam. Makan sambil pakai spek hitam pagi-pagi buta, apakejadanye? Sebab silau lampu hehehe.

Ok lah, selain tu aku nak susun sepuluh jari kaki tangan nak mintak maaf kat korang yang baca ni [kalau ade] kalau ade perkataan perbuatan mahupun kata hati yang mampu menyakitkan korang dari segenap cara mahupun ruang. Kalau aku ada hutang korang, meh la sini tuntut, aku pun bukannya notebook boleh ingat semua benda. Kalau tak puas hati jugak rasa nak tumbuk cubit sepak pon mari lah jumpa aku, kalau berani buat lah muahaha.

Okay lah [lagi] sebelum aku merepek dengan segala kerepekan molek lah kiranya aku berhenti. Sekiann~




p/s: Ada free seminggu sebelum raya. Plan nak buat kuih raya ehehe. Kuih pe yang best ehh??

1 comment:

Thank you and have a nice day :)