Wednesday, December 7, 2011

Day 04 → Something you have to forgive someone for.

Hurmmm... Soalan agak susah ye disitu. Biar aku bagi satu perkataan --> buli.

Dari tadika lagi, aku selalu kena buli. Mak kate, aku ni dah lah kememeh, suke nangis, pastu budak-budak laki yang naik van dengan aku selalu buli aku, balik rumah nangis-nangis.

Kat sekolah rendah pun, mase baru pindah Shah Alam, aku selalu kena buli jugak. Dengan budak van aku jugak. Laki jugak. Yang sama kelas dengan aku pulak tu. Budak-budak memang nakal kan mase sekolah rendah. Aku tak tawu lah nape diorang selalu buli aku. Selalu ejek-ejek aku. Amek barang aku. Pernah sekali tolak kepala aku sampai kena tingkap, kena bucu. Sekolah punya tingkap dulu, ingat lagi tak macam mana?

ha macam ni
Mase tu pon balik rumah aku selalu nangis-nangis sebab kena buli. Cikgu pulak, letak aku duduk kat group yang selalu buli aku tu. Lepas tu, nak dijadikan cerita, pakcik aku ni mata-mata gelap. Beliau ada gari. Die pergi sekolah tu warning budak-budak yang selalu buli aku. Diorang takut, tapi kejap je. Lepas tu diorang buli jugak, tapi aku dah berani melawan.

Sampai pernah sekali, cikgu kena panggil kiteorang ke depan kelas, suruh minta maaf antara satu sama lain sebab bergaduh. Tu pun kesan dia kejap je. Sampai lah aku pindah kelas 2nd masa darjah 4, baru lah diorang betul-betul stop buli aku.  Mase tu maybe dah matang SIKIT kan.

Yes, aku masih ingat perkara tu. Nak suruh aku sebut nama penuh sorang-sorang pun boleh. Tapi aku dah maafkan mereka. Tu lah kenangan namanya =)

Masuk sekolah menengah, buli jugak, tapi dalam form yang lain. Penderaan emosi. Cewah ayat nak sedap je hehe. Mase ni, budak lelaki batch aku panggil aku Albert. Sebab badan aku besar. Mula-mula sorang je panggil, last-last sume orang panggil aku nama tu. At first, aku sedih jugak lah. Sape tak sedih kan. Lama-lama aku dah dapat telan. Dah immune. Kadang-kadang aku rasa diorang saje psiko nak buat aku marah, tapi aku gelak kat diorang. Yep, aku memang pelik. Tapi, benda tu buat inferiority complex aku meningkat. Sampai sekarang. Sebab tu aku rasa aku ada commitment issue. Sebab tak yakin dekat diri sendiri.

Guys, kalau korang ada ejek atau psiko mana-mana girls masa sekolah dulu, walaupun niat korang hanya nak berseronok atau bergurau, aku minta tolong lah pergi minta maaf kat mereka. Kalau ada niat tapi tak buat lagi please jangan. Memang nampak muka diorang tak kisah, tapi dalam hati, menusuk beb!

Mungkin mereka dah maafkan korang, tapi kesan benda tu takkan hilang sampai bila-bila. Ni kata-kata dari pengalaman sendiri ni.

So, I need to forgive them for the 'buli' thing. Alhamdulillah, aku boleh maafkan diorang. Yang penting, diorang dah matang sekarang. =)

No comments:

Post a Comment

Thank you and have a nice day :)